Frequent verzuim
Een verzuimgesprek is een gesprek tussen werkgever en werknemer over ziekteverzuim. Dit soort gesprekken maakt vaak deel uit van het aanwezigheidsbeleid of verzuimbeleid van een organisatie. Als een werknemer zich voor de derde keer of vaker binnen een jaar ziek meldt, is het belangrijk om na de werkhervatting een frequent verzuimgesprek te plannen. Dit gesprek helpt om de oorzaken van het herhaaldelijke verzuim te achterhalen en samen oplossingen te zoeken om verdere uitval te voorkomen.Bereid je goed voor Zorg dat je alle informatie over het verzuimpatroon bij de hand hebt. Houd het gesprek feitelijk en bespreek alleen de concrete – en niet-medische - gegevens.Wees duidelijk over het doel Leg uit waarom het gesprek plaatsvindt: het doel is om de aanwezigheid van de medewerker te bevorderen en ervoor te zorgen dat hij of zij prettig kan blijven werken.Vraag wat er nodig is Vraag de medewerker wat er nodig is om meer aanwezig te kunnen zijn. Denk hierbij aan zaken op het werk of de balans…
Heb je al een account? Klik hier om in te loggen
Wil je ook gebruik maken van onze Juridische dienstverlening? Klik dan hier voor meer informatie.
Verder lezen?
Om het volledige artikel te lezen dien je ingelogd te zijn bij de Juridische Kennisbank.Heb je al een account? Klik hier om in te loggen
Wil je ook gebruik maken van onze Juridische dienstverlening? Klik dan hier voor meer informatie.
Veel gestelde vragen over de zieke werknemer
Log in om de content te bekijken
Log in om de content te bekijken