Bewaartermijnen personeelsdossier
Het zorgvuldig beheren van personeelsdossiers is essentieel, zowel voor de bescherming van de rechten van medewerkers als voor de naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Hoewel organisaties vaak de focus leggen op het beschermen van klantgegevens, wordt het belang van de correcte verwerking van medewerkers gegevens soms over het hoofd gezien. Dit kan leiden tot problemen rondom de bewaartermijnen en het tijdig opschonen van personeelsdossiers.Waarom is dit belangrijk? De AVG stelt strenge eisen aan de wijze waarop organisaties persoonsgegevens verwerken, opslaan en bewaren. Voor personeelsdossiers betekent dit dat alleen relevante en noodzakelijke gegevens worden opgeslagen, en dat deze niet langer worden bewaard dan noodzakelijk. Persoonsgegevens van medewerkers moeten na verloop van bepaalde wettelijke termijnen worden verwijderd.Voorbeelden: Het voorkomen van overtollige en verouderde informatie in personeelsdossiers. Het tijdig opschonen van…
Heb je al een account? Klik hier om in te loggen
Wil je ook gebruik maken van onze Juridische dienstverlening? Klik dan hier voor meer informatie.
Verder lezen?
Om het volledige artikel te lezen dien je ingelogd te zijn bij de Juridische Kennisbank.Heb je al een account? Klik hier om in te loggen
Wil je ook gebruik maken van onze Juridische dienstverlening? Klik dan hier voor meer informatie.
Trefwoorden:
Veel gestelde vragen over archivering en bewaartermijnen
Log in om de content te bekijken